- Oct 30, 2025
Hvem har ansvaret for Halloween hjemme hos deg?
- Merete Grimeland
- Ansvarsområder
For noen er det ikke så viktig med Halloween, og det er helt greit. Mens for atter andre handler Halloween om å skape en gøyal og trygg feiring for barna – med utkledning, pynt, aktiviteter og eventuell deltakelse i «knask eller knep». Det jeg ser rundt meg og mine barn, i barnehage og barneskole, er at dette blir viktigere fra år til år.
Det er en arena for mye gøy og gode vennskap, men det er også en arena for ekskludering. For dersom ikke det er noe som er organisert av foreldrene og tilknyttet miljøene barna hører til, så er det fort noen barn som sitter hjemme fordi de ikke har blitt invitert med av noen.
Så hvis man først skal ta del i det, så er ansvarsområdet Halloween større enn å gå håpefullt fra dør til dør i nabolaget.
La oss se nærmere på Halloween som eksempel på et ansvarsområde en eller flere av dere har i din familie. Hva kan være det mentale og emosjonelle arbeidet bak?
Fra lite til stort program. Print ut og sjekk av på hva som er relevant for dere.
Hvorfor det kan være viktig
Feiringen gir barna en opplevelse av fellesskap, kreativitet og lek. Den kan også være en viktig sosial arena for både barn og foreldre, spesielt i nabolag, klassemiljøer og barnehager der mange deltar. Det kan bli en inkluderende såvel som en ekskluderende arena.
Samtidig kan Halloween fort bli et stressmoment dersom det mangler planlegging, særlig for familier med små eller sensitive barn. Det viktigste er å finne en måte å delta på som passer familiens kapasitet og behov.
Det tredje skiftet (mentalt og emosjonelt arbeid)
⬜️ Initiere til samtale, vurdere alene eller med partner innsatsen familien orker, i så måte hvor mye pynt og snacks det tilsier.
⬜️ Kommunisere og balansere ulike forventninger mellom voksne
⬜️ Koordinere med skole, barnehage eller nabolag (hvem arrangerer, når, hvem følger barna)
⬜️ Planlegge hva familien skal gjøre (gå knask eller knep, arrangere, delta i fest, droppe det helt)
⬜️ Avklare grenser og regler for trygghet (lys, ruter, voksne som følger, håndtering av skumle masker osv.)
⬜️ Finne ut hva barnet ønsker å kle seg ut som og vurdere hva som er praktisk, mulig og realistisk
⬜️ Sørge for at barnet har kostyme (dersom det ønsker det) – og tilpasse etter barnets behov (sensoriske hensyn, trygghet, værforhold)
⬜️ Forberede barna emosjonelt – særlig om de lett blir redde, overveldet eller overstimulerte
Det andre skiftet (praktiske oppgaver)
⬜️ Lage eller kjøpe kostymer
⬜️ Kjøpe inn godteri til utdeling
⬜️ Lage eller ordne pynt
⬜️ Arrangere liten fest for barna, eller bidra i skolens eller det foreldrestyrte arrangementet
⬜️ Bli med barna på knask eller knep
⬜️ Rydde opp etter feiring og ta ned pynt
⬜️ Vaske klær og rydde bort kostymer
Hva er “bra nok” standard
I familien blir man enige om hva som er bra nok, men her er eksempler på hva det kan være.
⬜️ Barna får en hyggelig og trygg opplevelse – uten at de voksne er utslitte etterpå
⬜️ Kostymet trenger ikke være perfekt, bare barnet kjenner seg fornøyd og komfortabel
⬜️ Justere omfanget fra år til år – noen år kan det være fullt opplegg, andre ganger bare en filmkveld med popcorn.
Kjenner du deg igjen? Har du eller partner ansvaret for Halloween?
- kr249
Startpakke: 140 ansvarsområder
Få kjapp innføring i hva det tredje skiftet er med
video nettkurs,
heftet "140 ansvarsområder i hjemmet" og
liste over 140 ansvarsområder til å få oversikt over hvilke ansvarsområder dere har.